Det glemte afsnit af 'Alletiders Nisse': "Afsnit 0 - Husker du?"

‘Den Anden Verden’ rammer ved siden af (opdateret anmeldelse)

Vi er nu halvvejs gennem december og dermed også halvvejs gennem DR’s julekalender ‘Den Anden Verden’. Julekalenderen udspiller sig i et ‘Fru Pigalopp og juleposten’-tempo, og selv DR’s julekalender fra 1995 ‘Hallo, det er jul!‘ indeholder mere spænding end ‘Den Anden Verden’. Det siger ikke så lidt, og hvis du ikke er faldet i søvn endnu, så har jeg lavet en opdateret anmeldelse og analyse. Jeg vil, på baggrund af min analyse, gerne fortælle, hvorfor ‘Den Anden Verden’ rammer helt ved siden af.

Jeg vil, i denne analyse, se bort fra det faktum, at julen stort set ikke har spillet en rolle i ‘Den Anden Verden’ endnu. Det virker som, at folkene bag julekalenderen har taget et bevidst valg om, at julen stort set ikke skal være synlig. Det er en skam, men jeg vil hellere lave min analyse ud fra selve historien, juleaspektet har jeg allerede rundet i min tidligere anmeldelse. Denne anmeldelse bygger på afsnit 1 til 12.

DSC_0332_rediJeg sad, forleden dag, og tænkte over, hvad temaet i ‘Den Anden Verden’ var. I DR’s forrige julekalendere, har det altid stået lysende klart, hvilket socialrealistisk problem, som DR gerne ville belyse. I ‘Pagten’ var det mobning, i ‘Julestjerner’ var det Udkantsdanmark og i ‘Tidrejsen’ var det skilsmisse. Jeg har altid været meget vild med denne tanke. Det giver rigtig god mening, at man bruger noget så folkeligt som en julekalender til at belyse en vigtig problemstilling. Jeg kunne simpelthen ikke gennemskue, hvad DR ville belyse i denne omgang, så jeg måtte på nettet. Producenten Andreas Hjortdal fortæller i en artikel til DR:

?Mange af temaerne i Brødrene Grimms eventyr handler om at gå fra at være barn til voksen, og de udfordringer, der hører med til det. Så ved at blande eventyret og historien om de to almindelig piger får vi et ekstra lag til historien om at være teenager.?

Artiklen uddyber yderligere ved at fortælle, at ‘Den Anden Verden’. handler om, to teenagepiger, som oplever den fascinerende, farlige og uforudsigelige voksenverden for første gang.

I følge DR selv, er:

Årets julekalender hedder ?Den anden verden? og er en dramaserie for de 8-16-årige og deres forældre.”

Det kan selvfølgelig godt være, at jeg ikke er målgruppen, da jeg hverken er 8-16 år og ej heller forældre endnu, men jeg mener at kunne argumentere for, hvorfor jeg mener, at temaet virker utroværdigt.

Troværdighed spiller en fundamental rolle i al kommunikation. Forudsætningen for, at et budskab kan trænge igennem, ligger nemlig i, at modtager har tillid til, at afsender taler sandt (Lund & Petersen 1999:121). De fleste har tillid til Danmarks Radio, men i dette tilfælde, vurderer jeg, at det handler om at have tillid til julekalenderen ‘Den Anden Verden’ og dens historie bør oparbejde troværdighed. Okay – det kan måske blive en anelse højpandet at lave en trovædighedsanalyse på ‘Den Anden Verden’, men i min verden, er en julekalender et virkelig vigtigt samlingspunkt, og jeg mener ikke, at ‘Den Anden Verden’ formår at samle familien foran fjernsynet. I går fortalte en kollega mig, at hendes 13-årige søn, havde sagt stop. Han gad ikke se ‘Den Anden Verden’ mere, og han er ikke den eneste. I følge DR Medieforskning har julekalenderen tabt minimum 276000 seere mellem afsnit 1 og afsnit 6 (EB)

Det kan være en stor udfordring at samle danskerne foran tv’et, og med disse streamingtider, er det nok sværere end nogensinde, men DR har gjort det før, og derfor har de allerede etableret et stabilt fundament. Seerne forbinder DR’s julekalender med kvalitet, men det gør også, at DR har et ansvar. Det er vigtigt, at publikum har tillid til mediet, for hvis troværdigheden ikke er til stede, er der ingen, der tror på det, der bliver sagt (Lund & Petersen 1999:122).

Hvis jeg skal tro på ‘Den Anden Verden’, så skal der snart ske noget. Historien virker meget forudsigelige. Sara, den rebelske og egoistiske teenager, rejser frem og tilbage mellem virkeligheden og den anden verden. I den anden verden udlever hun Brødrene Grimms eventyr, og forelsker sig en en prins, som er 12 år ældre end hende (hun er 15, han er 27). Sara glemmer fuldstændig den virkelig verden og alle omkring hende. Saras søster Anna er, som forudset, kommet af med sin sceneskræk, og har forelsket sig i den utroværdige player Janus. Janus har scoret tre damer (hans ekskæreste Camilla, rebellen Sara og nu den forsigtige Anna). Sara har selvfølgelig sagt til Anna, at hun skal holde snitterne fra Janus, da hun i sit egoistiske sind, gerne vil have drengene for sig selv. Deres mor Rikke forsøger forvirret at få teatret til at hænge sammen, mens hun samtidig skal flirte med det fjogede scenegraf Philip og tale tale med sin døde mand. Selvsamme teater overlever kun, fordi Søren, som er far til Janus’ første scoring Emma, poster penge i projektet. Søren ønsker sig nisser, og at hans datter Emma får en større rolle i forestillingen. Rikke bevæger sig ud på tynd is, da hun stryger nissescenerne, og Søren bliver rasende. Jeg forudser, at Søren trækker sig ud af projektet, men i sidste øjeblik overlever teatret alligevel – måske fordi, at de leverer en fremragende forestilling. Anna ender sammen med Janus, og Sara forstår til sidst, efter en masse ballade i den anden verden, at hun ikke kan leve i en eventyrverden. Bum – så er den potte ude.

Jeg har, dag efter dag, siddet og håbet på, at jeg ville blive opslugt af ‘Den Anden Verden’, men det er endnu ikke sket. Hvert afsnit afsluttes med en lille teaser for næste afsnit, men vi får bare mere af det samme. Det er også virkelig et af julekalenderens store problemer – den er ensformig. Opskriften er den samme for alle afsnit, og der sker i virkeligheden ikke noget, som man ikke kan forudse. Det bidrager ikke til julekalenderens troværdighed, at hvert afsnit udspiller sig på samme måde. Plottet er set før, og handlingen snegler sig afsted i samme spor. Den bliver utroværdig fordi, at jeg slet ikke tror på historien. Jeg lever mig ikke ind i fortællingen, men jeg er måske heller ikke målgruppen, men hvis målgruppealderen allerede starter ved 8 år, så tror jeg ikke, at jeg er den eneste. Jeg har meget svært ved at tro på, at et 8-10-årigt barn kan forstå julekalenderens og dens teenageproblematikker. Jeg har også ladet mig fortælle, at mange mindre børn ikke tør se med, fordi julekalenderen er for uhyggeligt. Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Den tiltænkte målgruppe rammer ved siden af, og det ender med at virkelig målgruppe bliver meget snæver. Jeg forestiller mig, at ‘Den Anden Verden’ passer godt til teenagepiger, som oplever de samme problemer, som Anna og Sara gør. Dog mener jeg stadig, at Anna og Sara er alt for karikerede. Der er ikke rigtig en gråzone – enten er man rebelsk og egoistisk, ellers er man sød og mors pige. Jeg tror ikke på historien, karaktererne eller julekalenderens problemstilling. Hvis ‘Den Anden Verden’ vil vise en teenagepiges møde med den voksne verden, hvorfor er det så, at pigerne er så afhængige af drengene i julekalenderen. Det fremstilles tydeligt i afsnit 12, at Sara kan ikke fungere uden prinsen, og Anna kan ikke spille skuespil uden Janus. Det virker ikke gennemtænkt.

Af frygt for at lyde som en sur gammel mand, så kan du nok læse dig frem til, at ‘Den Anden Verden’ ikke falder i min smag. Vi er nu halvejs gennem julekalenderne, og ‘Den Anden Verden’ udspiller sig i et ‘Fru Pigalopp og juleposten’-tempo. Selv DR’s julekalender fra 1995 ‘Hallo, det er jul!‘ indeholder mere spænding end ‘Den Anden Verden’, og det siger ikke så lidt. Jeg har dog tænkt mig at se julekalenderen til ende – om ikke andet, kan man altid peppe ‘Den Anden Verden’ op med lidt flydende julestemning – Skål!

Kilde: Lund, Anne Katrine og Petersen, Helle: Det sku? vær? så godt. Samfundslitteratur. 2003. s. 121-135.

Jeg ønsker dig en glædelig fredelig jul.

-Juleekspert Daniel Røde