Disneys Juleshow er en kær dansk juletradition

Afsluttende anmeldelse af ‘Den Anden Verden’

D. 24. december blev årets julekalender på DR, ‘Den Anden Verden‘, afsluttet, og hvad kan man så konkludere efter ca. 11 timers julekalender? En julekalender med drab, dårlig humor og overdramatisering – det er der ikke meget julestemning over. Jeg vil forsøge at komme med en afsluttende anmeldelse – uden at gentage mig selv for meget.IMG_7920Gennem hele december har jeg anmeldt ‘Den Anden Verden’ i P3-programmet ‘P3’s Museum for Kunst’.

Jeg har flere gange beskrevet, hvad der, efter min mening, skal til for at lave en god tv-julekalender. En julekalender skal kunne samle os foran tv’et, den skal have dygtige skuespillere, en god fortælling og lidt humor. Siden Pyrus for første gange dukkede op på vores skærme i 1994, så har læringselementet også spillet en vigtig rolle. Eksempelvis lærer vi om julens historie i ‘Alletiders Jul’. Vi lærte Jesus’ historie at kende i ‘Jesus og Josefine’ og om den nordiske mytologi i ‘Jul i Valhal’.

Danmarks Radio har, i de seneste år, belyst et socialrealistisk problem i deres julekalendere. I ?Pagten? var det mobning, i ?Julestjerner? var det Udkantsdanmark og i ?Tidrejsen? var det skilsmisse. Jeg har altid været meget vild med denne tanke. Det giver rigtig god mening, at man bruger noget så folkeligt som en julekalender til at belyse en vigtig problemstilling. I starten havde jeg utroligt svært ved at gennemskue, hvad DR ville fortælle med ‘Den Anden Verden’, og som beskrevet i et tidligere blogindlæg, måtte jeg læse mig frem til julekalenderens tematikker.

Sara, som har rejst frem og tilbage i den anden verden, finder ud af, at kærligheden ikke altid er vigtigst. Sommetider må man give slip på den person, som man tror, er den eneste ene, fordi man ikke passer sammen. Det kan der være forskellige årsager til. Sara og prinsen er fra to forskellige verdener, men det kan også være det faktum, at prinsen er 12 år ældre end hende (hun er 15, han er 27), hvilket er en kende bizart. Sara lærer også at give slip på kærligheden på en anden måde, da hendes søster Anna, er blevet forelsket i Saras gamle flamme Janus. Derved beviser Sara også, at hun har lagt egoismen på hylden, når hun lader Anna udtrykke sin kærlighed for Janus, så de kan være sammen. MEN HVOR ER DET BARE KEDELIGT OG FORUDSIGELIGT.

Med forbehold for, at være lidt for kritisk, så må jeg ud med det her. For det første var ‘Den Anden Verden’ virkelig lang tid om at komme i gang. Vi skulle forbi d. 12. december, før der skete noget. For det andet var ‘Den Anden Verden’ virkelig forudsigelig, og jeg forudså allerede i min første anmeldelse, at Anna ville ende på scenen. Det gav sig selv, at Sara ville forelske sig i prinsen, men at de ikke kunne få hinanden til sidst. Det hjalp heller ikke historie, at den anden verden var bygget op omkring Brødrene Grimms eventyr, da stort set alle kender de eventyr, og derfor ved, hvad der sker. Der var ingen tvivl om, at teatret ville fortsætte, selvom julekalenderen hele tiden forsøgte at få os til at tro på, at ‘Det Gyldne Teater’ ville blive omdannet til en restaurant. Selv i sidste afsnit blev det, under teatrets sidste forestilling, understreget over fem gange, da sponsoren konstant delte madkuponer ud. For det tredje, vil jeg dvæle ved, hvad der skulle have været afskedsforestillingen på ‘ Det Gyldne Teater’, for den eksemplificerer julekalenderens manglende indlevelse i skuespillet. Jeg ved slet ikke, hvor jeg skal starte eller slutte. Den var så tåkrummende, at alle mine tæer krampede. Afskedsforestillingen fortaber sig i pinligt skuespil, tam dialog og afsluttes med, at Sara erklærer sin kærlighed til prinsen, som også har indfundet sig blandt publikum. Prinsen forstår pludselig, at Sara og ham ikke skal være sammen og rejser hjem. Forestillingen slutter, og de to søstre er gode venner igen. By the way… hvem har tid til at sidde i et teater juleaften? Det er d. 24. dec. om aftenen og salen er fuld?. Anna og Saras mor beder pigerne om at komme, de skal hjem og lave juleand. ‘Den Anden Verden’ afsluttes med, at den ene dværg bliver i vores verden. Pede, som er lysassistent, rejser til den anden verden, og pigerne fejrer jul, men den jul ser vi aldrig noget af. Julen er forduftet, som havde Pyrus tryllet den ud af historiebøgerne. Det bliver til et glimt af et juletræ, en lille lyskæde og samlet set er der ligeså lidt jul, som hvis man havde befundet sig på Hawaii i juli måned.

Bevares – ‘Den Anden Verden’ har fungeret som en god fortælling til den snævre målgruppe, og jeg er overbevist om, at mange unge piger har været meget fascineret af kærighedsfortællingen, men den altoverskyggende gode historie har ikke været tilstede. Jeg mener heller ikke, at ‘Den Anden Verden’ har lært os noget. Humoren er på niveau med at sammenligne en nisse med en dværg, og skuespillet er håbløst. Ikke engang Sofie Gråbøl eller Lars Brygmann kan hjælpe ‘Den Anden Verden’ på vej. Sofie Gråbøl er stort set kun med i starten og Lars Brygmann fjoger rundt.

Vi ender med en julekalender med drab, dårlig humor og overdramatisering, og det er der ikke meget julestemning over. Nu glæder jeg mig virkelig til at se, hvad TV2 byder ind med på julekalenderfronten næste år, og så må DR lige stikke piben ind ift. deres julekalender i 2018. Wikke og Rasmussen skal tilbage i instruktørstolen – Julestjerner 2 – Jeg siger det bare.

Rigtig glædelig bagjul.

Jeg ønsker dig en glædelig fredelig jul.

-Juleekspert Daniel Røde